URGENTE - 0745 11 66 40

Program de Lucru : Luni - Vineri intre 07.00 - 18.00
  Contact : 0232 270 224

9

TULBURAREA DE SPECTRU AUTIST – COPIII CU AUTISM SUNT EDUCABILI!

Tulburarea de spectru autist se caracterizeaza prin anumite deficiente permanente ale gandirii si senzorialitatii, cu debut de la nastere si cu repercursiuni majore in ceea ce priveste dezvoltarea personalitatii. Persoanele cu tulburare de spectru autist indeplinesc urmatoarele criterii principale de diagnostic:

  1. Capacitate limitata sau foarte limitata  de a stabili contacte interumane.Socializarea sau mai degraba lipsa acesteia, reprezinta criteriul major de diagnostic si in functie de aceasta se stabileste gravitatea tulburarii,respectiv,fomele clinice severa,medie si usoara de tulburare.
  2. Capacitatea limitata sau foarte limtata de a comunica verbal sau nonverbal.
  3. Anormalitati de comportament si imaginatie, egocentricitate, inflexibilitate, lipsa  empatiei.

Dupa succinta defintie a tulburarii de spectru autist ne indreptam spre tratament, respectiv TERAPIILE EDUCATIONALE SPECIFICE pentru ca PERSOANELE CU AUTISM SUNT EDUCABILE! Articolul se adreseaza atat parintilor si rudelor, prietenilor si educatorilor ,profesorilor si personalului medical, tuturor celor care la un moment dat trebuie sa faca fata unei colaborari cu o persoana cu tulburare de spectrul autist. Vom exemplifica interpatrunderea aspectelor medicale cu cele pedagogice si vom popune raspunsuri la intrebarile cele mai frcvente pe care le-am primit de-a lungul timpului din partea parintilor, rudelor, copiilor, educatorilor, etc. Urmeaza un exemplu de terapie educationala la un copil cu tulburare de spectru autist. Nu este vorba de un sablon! ”Punctele forte”si Punctele slabe” ale subiectului sunt cunoscute. El are multe cunostinte livresti dar, ca si noi ceilalti are nevoie sa se antreneze si pentru viata de zi cu zi. Si pentru ca este vara, plecam de la IPOTEZA ca o iesire in parc, unde sunt permanent pasari, ar reprezenta un exercitiu bun de dezvoltare a cunostintelor si dexteritatilor subiectului. Un mod de a demara actiunea ar putea fi strangerea de paine uscata pentru lebedele rezidente pe lacul din parc. Painea se poate taia in cubulete si se poate pune intr-o punga .Poate este bine de vizualizat inainte o fotografie co o lebada, imagine care ulterior poate fi comparata cu realitatea. Este bine de ales un timp suficient, cu o zi inainte sau cu o saptamana inainte, pentru a vorbi despre plimbarea in parc. De ce?Structurarea timpului este obligatorie pentru persoanele cu autism si copilul isi poate trece plimbarea in parc in agenda sa zilnica sau saptamanala. Dupa ce lucrurile au devenit preditibile pentru a evita orice anxietate inutila si neavenita, putem strecura in exerciu si resposabilizarea subiectului. Astfel, el este responsabil in acest moment educational sa ia de acasa saculetul cu paine pentru lebede inainte de a pleca in parc. In viitor el va invata ca cine nu isi prepara acasa un sandvish nu va manca in timpul picnicului din parc. Poate parea nedrept, dar este ”un mic rau” foarte necesar in viitor. Sarcinile copilului pot fi extinse in functie de nivelul sau de dezvoltare: de exemplu identificarea lebedelor intre alte pasari de pe lac, numararea lebedelor, hranirea pe rand a acestora cu painea pregatita acasa. Chiar daca un copil nu stie sa citeasca, incurajati-l sa recunoasca imaginile cuvintelor de pe inscriptiile din parc si in acelasi timp sa traga concluzii: ”Acum este deschis parcul?”, ”In care zile este deschis parcul?”, ”Este deschis in ficare zi parcul?” Amintiti-va ca initial a fost recunoscuta lebada ca si imagine, apoi s-a facut legatura cu cuvantul (lebada )iar ulterior copilul a vazut cum se scrie (lebada) pentr ca a vizualizat inscriptia din parc referitoare la lebede.

COPIII CU AUTISM SUNT EDUCABILI!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

vizitatori
vizitatori siringa