URGENTE - 0745 11 66 40

Program de Lucru : Luni - Vineri intre 07.00 - 18.00
  Contact : 0232 270 224

10

TULBURAREA DE SPECTRU AUTIST-COPIII CU AUTISM SUNT EDUCABILI – DESPRE REGULILE SOCIALE

Pentru persoanele  cu tulburare de spectru autist este imposibil sa-si creeze obisnuinte sociale din proprie initiativa. Este o notiune definitorie a tulburarii. Ei nu pot imita: cum ceilalti oameni se saluta, spun multumesc, se ajuta unii pe altii atunci cand pun masa sau strang masa, cum oamenii vorbesc unii cu altii cand se plimba sau sunt impreuna la cumparaturi. Asta nu inseamna ca ei trebuie sa se afle”in afara”celorlalti. Terapiile educationale au drept scop tocmai cresterea si dezvoltarea persoanelor cu tulburare de spectru autist impreuna cu ceilalti oameni si deci ei trebuie sa INVETE regulile sociale. Nimeni nu poate schimba societatea pentru ca aceasta sa tina cont de persoanele cu tulburare de spectrul autist, dar pentru ca persoanele cu tulburare de spectrul autist sunt EDUCABILE, noi trebuie sa-i ajutam prin terapiile educationale specifice sa-si insuseasca normele sociale fara de care nu vor fi admisi in societate.

Nu exista nici un paragraf in literatura de specialitate care sa nu recunoasca importanta interventiei precoce asupra persoanelor cu tulburare de spectrul autist si cu cat viata lor este traita mai aproape de normal cu atat va fi mai usor pentru toata lumea. De exemplu, un copil cu tulburare de spectru autist a invatat sa salute respectuos atunci cand vin musafiri in vizita, dar odata ritualul salutului terminat, subiectul nostru, spre neplacerea tuturor, incepe sa rada ciudat, sau se tavaleste pe podea sau isi declanseaza automatismul de leganare a capului, mainilor, trunchiului, etc. Cel mai adesea parintii se adreseaza medicului cand comportamentul social al copilului lor este bizar pentru ceilalti. Ce isi doresc ei? Copilul sa nu mai faca ”asa”! si urmeaza descrierea comportamentului inacceptabil din punct de vedere social.

Este relatat ceea ce se vede, respectiv varful aisbergului. Impreuna cu familia se construieste o ipoteza, adica de ce presupunem ca a reactionat copilul ’’asa’’, care este partea nevazuta a aisbergului? O ipoteza ar putea fi ca subiectul nostru, dupa salutul de la inceputul vizitei NU MAI STIE CE SA FACA. In concluzie, trebuie invatat sa faca ceva potrivit  in imprejurarea sociala data. De exemplu, poate sa ia un album cu fotografii in care este present subiectul insusi in diferite ipostaze deja cunoscute si mai mult decat atat  fotografiile pot fi aratate si musafirilor. Mentinem ipoteza ca subiectul nu stie ce sa faca dupa ceremonia de salut si atunci el poate fi invatat sa spuna: ’’Pot sa merg sa ma joc?’’ si linstit sa ii lase pe oaspeti si sa mearga in camera sa unde poate desfasura activitati cunoscute si agreabile. Linistea in familie este instaurata cand totul functioneaza bine si fiecare isi traieste propria viata. Toti avem nevoie sa fim bucurosi!

Un alt ‘’varf al aisbergului’’  care duce la o mare adresabilitate catre medic este in legatura cu imposibilitatea unor personae cu tulburare de spectrul autist ’’de a  pastra distanta’’. Ei nu pot face diferenta dintre a cunoaste bine pe cineva si un om abia intalnit. Faptul ca sunt alte reguli sociale pentru membrii familiei si o persoana necunoscuta anterior si intalnita pentru prima oara in lift este imposibil de perceput de persoana cu autism, dar poate fi invatata.

Un alt comportament nedorit este sa bei din paharul altora, prieteni sau membri ai familiei. Persoanele cu tulburare de spectrul autist nu au simtul proprietatii, ei nu pot sa faca deosebirea dintre ce-i al lor si ce-i al altora si atunci un comportament adecvat poate fi invatat. Copilul cu autism va avea vase (cana, pahar, farfurie) diferite de ale celorlalti. Acum lucrurile au devenit mai clare pentru ca paharul personal al copilului are alta culoare. S-ar putea ca urmatorul pas necesar sa fie alegerea unui loc la masa de unde copilul sa nu poata ajunge la paharul, cana, prajiturile celorlalti. Repetarea exercitiului duce la invatarea unui comportament adecvat la masa si dezobisnuirea de comportamentul negativ si nedorit. Persoanele cu tulburare de spectru autist trebuie sa traiasca aceeasi bucurie pe care o traim cu totii cand mancam impreuna!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

vizitatori
vizitatori siringa