URGENTE - 0745 11 66 40

Program de Lucru : Luni - Vineri intre 07.00 - 18.00
  Contact : 0232 270 224

siringa.ro

TULBURAREA DE SPECTRU AUTIST – COPIII CU AUTISM SUNT EDUCABILI – AUTONOMIA IN VIATA DE ZI CU ZI

Scopul tuturor terapiilor aplicate persoanelor cu tulburare de spectru autist este dobandirea autonomiei in viata de zi cu zi. Pentru a respecta demnitatea unui om, pe tot parcursul vietii sale si chiar si atunci cand acesta are nevoie de ajutor permanent, trebuie sa-l invatam sa-si dobandeasca maximum posibil de independenta la masa, la toaleta, la baie, etc. Cea mai multa iubire oferita unui copil cu autism inseamna ajutor si sprijin permanent pentru a-l invata pe acesta sa se descurce singur cu activitatile cotidiene, obisnuite.

Igiena personala este una dintre problemele mari cu care se confrunta parintii copiilor cu autism. Imbracatul-dezbracatul, a lua masa, a folosi toaleta, a face baie si dus, a se pieptana, a se pregati pentru somn sunt o suma de obisnuinte pe care trebuie sa si le insuseasca toti copiii cu autism, indiferent de nivelul lor de dezvoltare. Cu cat interventia este mai precoce, cu atat este mai bine dar asta nu inseamna ca nu putem sa-i invatam la orice varsta sa devina autonomi. Sigur ca este mai usor sa inveti un copil de 5 ani sa devina autonom la toaleta decat pe un adolescent de 15 ani care nu a invatat sa se descurce sigur pana la aceasta varsta. Pentru a-l spala pe dinti sau pentru a-l pieptana pe un tanar de 1,80 m, mie mi-ar trebui o scara. Oricat ar fi de bun la invatatura un adolescent cu autism, poate chiar genial in anumite domenii, el nu poate functiona in societate daca nu este autonom in activitatile obisnuite, practice, de fiecare zi.

Principiul este acelasi, indiferent de varsta si nivelul de dezvoltare a copilului. Fiecare lucru in parte se face la fel, in aceeasi ordine, de fiecare data. Este bine cunoscut ca activitatile pentru copiii cu autism se deruleaza intotdeauna “de sus in jos si de la stanga la dreapta” pentru mentinerea lor in zona familiarului, a rutinelor a previzibilului. Este stiut de noi toti faptul ca un lucru invatat este mai usor de realizat decat unul nou. Noi folosim rutinele permanent si astfel viata noastra devine mai usoara. Fiecare avem propriile scheme, propriile obisnuinte, fara de care viata ar fi greu de imaginat. Sa ne amintim primele ore petrecute la volanul masinii, inainte de luarea carnetului de conducere. Totul era greu, suprasolicitant, obositor, am transpirat abundent, mainile ne-au tremurat, inima ne- a batut repede si tare, am simtit ca nu este suficient aer si ne-am gandit ca nimic nu este mai greu decat sa conduci o masina. Procesul de invatare a continuat, toate fenomenele de mai sus s-au retras si conducerea autoturismului a devenit o parte din suma obisnuintelor noastre. Rememorati daca nu cumva va stergeti cu prosopul,  dupa baie sau dus, intotdeauna la fel si asta fara sa constientizati, din reflex. Va stergeti prima data fata, apoi mana stanga, apoi mana dreapta, spatele si asa mai departe, identic, mereu si mereu.

Nu vreau sa vorbim despre anatomia, fiziologia sau imagistica de ultima generatie a creierului uman dar este obligatoriu sa exemplificam putin ajutorul de care are nevoie copilul cu autism pentru dobandirea autonomiei igienei personale. El fiind mai vizual decat noi, putem incepe cu imagini care sa clarifice cum trebuie sa ne spalam sau daca este un copil mai mare, care stie sa citeasca, i se poate face o lista cu ordinea de spalare a partilor corpului. La inceput cu ajutor mai mult si ulterior cu tot mai putin ajutor, copilul singur va invata sa se spele in fiecare zi si in acelasi mod. Nu exista limita de timp, practic, nu renuntam niciodata sa invatam un om cu autism sa se spele si sigur acesta va invata dar cu mijloacele potrivite nivelului sau de dezvoltare.

Cand un copil este mic si incepe sa mearga singur la toaleta cred ca in fiecare familie s-a intamplat ca toata rola de hartie igienica sa fie desfasurata pe jos. Ulterior, copilul, in mod spontan a deprins dexteritatea de a rupe  strict hartia igienica necesara (2, 3 sau 4 dreptunghiuri separate de liniile perforate). Pentru copilul cu autism trebuie sa stabiliti o data pentru intotdeauna ca se vor rupe 4 dreptunghiuri de hartie igienica. Este recomandat sa se foloseasca acelasi tip de hartie igienica pentru ca invatarea sa functioneze mai repede si mai bine. Daca este prea greu pentru copil sa rupa hartia atunci facem un pas in spate. Cele 4 dreptunghiuri vor fi rupte, impaturite si puse la indemana copilului de catre un adult.  In baie, activitatile se pot clarifica prin pictograme expuse pe perete, prin care se vizualizeaza ordinea desfasurarii activitatilor (prima data folosim toaleta, apoi ne spalam pe maini si apoi ne stergem cu prosopul).  Nu faceti economie de imagini! Oferiti copilului detalii, pana cand lucrurile ii sunt clare si posibile de indeplinit.

Este cunoscut faptul ca persoanele cu tulburare de spectru autist au una sau mai multe tulburari de perceptie. Aproape toate simturile sunt perturbate in plus sau in minus. Hiperestezia cutanata poate complica efectuarea unui dus sau pieptanarea parului dar persoanele cu autism trebuie sa devina autonome pentru activitatile de zi cu zi. Vom inlocui dusul cu baia in cada sau vom monta inca o oglinda in baie pentru vizualizarea parului de la spate, tinand cont de faptul ca ceea ce nu se vede este usor de ignorat. Autonomia igienei personale poate fi dobandita de toate persoanele cu autism si acest lucru nu este niciodata prea tarziu dar este preferabil se se invete cat mai devreme.  Copiii cu autism sunt educabili! Vom continua!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

vizitatori
vizitatori siringa