URGENTE - 0745 11 66 40

Program de Lucru : Luni - Vineri intre 07.00 - 18.00
  Contact : 0232 270 224

In this May 23, 2014 photo, Colleen Jankovich works with her 11-year-old autistic son, Matthew, who is non-verbal and requires 24/7 care, in Omaha, Neb. Jankovich was forced to stop her son’s ABA treatment after just weeks because insurance wouldn’t pay for it. (AP Photo/Nati Harnik)

TULBURAREA DE SPECTRU AUTIST – COPIII CU AUTISM SUNT EDUCABILI! – AUTONOMIA LA MASA

A lua masa impreuna nu are aceeasi semnificatie sociala pentru persoanele cu tulburare de spectru autist, ca pentru noi ceilalti. Simtul de apartenenta la un grup social, cu care imparti si bune si rele este ceva necunoscut pentru acestia. Ritualul mesei nu se insuseste spontan de catre persoanele cu tulburare de spectru autist, el trebuie invatat. Incepand cu simplul gest de a trage scaunul langa masa pentru a fi aproape de farfurie, dar nici prea aproape, apoi de a apuca si mesteca mancarea, manuirea cutitului si a furculitei si uneori chiar a linguritei sunt toate gesturi care trebuiesc invatate, cu cat mai repede, cu atat mai bine. Persoanele cu tulburare de spectru autist supota greu schimbarea si s-ar putea ca masa sa inceapa si sa se termine cu un singur aliment pentru ca le este imposibil sa aleaga si persevereaza cu acelasi lucru fara a se putea opri. Prin repetari numeroase ei trebuie sa invete sa manance din fiecare aliment din farfurie.
Pe tot parcursul mesei sunt activitati care trebuiesc invatate: cum sa stai pe scaun, cum sa bei apa din pahar fara sa versi continutul, cum sa iei farfuriile si tacamurile adecvate, etc. Cred ca va puteti imagina pe cineva care mananca pe nerasuflate orice mancare, deci fara a o savura, ca si cum in timpul mesei unica noastra sarcina ar fi sa golim farfuria. Educarea acestui comportament nedorit la masa poate incepe prin a cere copilului sa faca o pauza dupa fiecare inghititura, dupa aceea se reancarca lingura sau furculita si mancarea este introdusa in gura pentru aputea fi mestecata. Pentru a veni in sprijinul copilului putem sa-l invatam un mic truc, destul de frecvent ajutator. El urmeaza sa fie atent la cat de repede mananca cei din jur pentru a-si regla felul de a manca cu al celorlalti. Nu este usor pentru o persoana cu tulburare de spectru autist, dar intr-un interval de timp, mai mult sau mai putin indelungat, se poate ca farfuria lui sa nu se goleasca cu mult mai repede decat a celorlalti participanti la masa.
O piatra de incercare este si servitul mancarii in portia potrivita, respectiv cat trebuie incarcata o farfurie. Pentru a evita incarcarea farfuriei cu mult mai multa mancare decat se poate manca odata se poate propune copilului sa numere.  De exemplu: un polonic de supa, pentru felul principal doi cartofi , un snitel si un castravecior, iar pentru desert doua cupe de inghetata, etc. Cunoasterea SINE-lui este foarte importanta pentru persoanele cu tulburare de spectru autist si lucrurile progreseaza cu atat mai bine cu cat interventia este mai timpurie. Nimic nu se rezolva ”cu timpul” in cazul persoanelor cu tulburare de spectru autist. Totul trebuie invatat cat mai de timpuriu si totul trebuie repetat, ” odata si inca odata”!
Atmosfera neplacuta la masa  este un tablou care poate parea cel putin bizar pentru cei din jur si  rezulta din cicaleala, cearta, frati care parasesc masa, copilul cu autism care se plimba in jurul mesei, refuzand sa stea asezat pe scaunul lui, care nu are deprinderea de a-si astepta randul la masa si doreste satisfacerea imediata a placerilor sale si lista poate continua. A manca  la masa impreuna este o interactiune sociala  in adevaratul sens al cuvantului! La inceputul antrenamentului,  copilul poate manca inainte sau dupa ceilalti membri ai familiei sau colegi de gradinita, doar cu unul dintre printi sau un educator. Sa nu uitam ca, la fel ca si in cazul timpului si spatiul trebuie structurat pentru persoanele cu tulburare de spectru autist. Pastrarea aceluiasi loc la masa este obligatorie, indiferent daca este vorba de propria casa, de gradinita sau scoala, casa bunicilor,etc. Faptul ca trebuie sa mancam ”civilizat”oriunde ne-am afla este deja un pas urias inainte, obtinut prin repetitii nenumarate.
Poate ca la un moment dat nu vi se va parea esential faptul ca un copil nu mananca cu cutitul si furculita si sunteti multumiti ca se hraneste singur cu mana sau lingura. Dar,  ganditi-va ca timpul trece si un comportament adecvat la masa, insusit in timpul copilariei, aduce numai castiguri de-a lungul vietii pentru o persoana adulta cu tulburare de spectru autist. Exista mese festive cu rude si prieteni, restaurante, cofetarii si multe altele. Nu se poate spune ca a manca impreuna este o bucurie absoluta pentru o persoana cu tulburare de spectru autist dar a manca impreuna este sigur o sursa de lucruri pozitive pentru toata lumea. Un alt cuvat cheie in eductia persoanelor cu tulburare de spectru autist este AJUTOR. Chiar daca stiti ca un copil este capabil sa manance cu furculita si cutitul, dar el refuza sa faca acest lucru, nu cresteti dificultatea exercitiului, scadeti putin pragul acestuia si faceti un pas in spate sau macar in lateral. Puteti trece in spatele copilului sau langa el si sa sprijiniti impreuna tacamurile pentru cateva momente. Veti putea observa ca dupa ce va indepartati, copilul isi termina masa fara nici un alt incident. Toti avem nevoie sa fim putin incurajati la un moment dat! Copiii cu autism sunt  educabili!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

vizitatori
vizitatori siringa