URGENTE - 0745 11 66 40

Program de Lucru : Luni - Vineri intre 07.00 - 18.00
  Contact : 0232 270 224

Play skills

TULBURAREA DE SPECTRU AUTIST-COPIII CU AUTISM SUNT EDUCABILI – 2. DESPRE IDENTITATE

Ne reamintim ca multi oameni cu autism spun “NU” si “EU NU VREAU” si “NU IMI PLACE” pentru tot ce este nou, fiindu-le greu sa-si imagineze, sa aiba reprezentarea mentala a ceva ce nu le este familial. Le place sa faca tot ce cunosc deja si aceeasi actiune se repeta iar si iar. Putem sa respectam dorintele persoanelor cu tulburare de spectru autist, deci sa lasam sa se deruleze activitatile placute pentru ele dar aceasta atitudine nu va duce niciodata la progres. Este frecventa recitarea papagaliceste, a unui basm, de exemplu. Imaginati-va un copil care vorbeste ore in sir pe o tema preferata dar fara a intelege continutul cuvintelor. Acest lucru trebuie sa inceteze. Se poate folosi un ceas desteptator care suna cand au trecut 10 minute de vorbit fara scop si aceasta inseamna ”STOP VORBIT”. Cu timpul, copilul insusi va invata sa puna ceasul sa sune. Toata lumea trebuie sa invete ca pentru orice exista un inceput dar si un sfarsit.
Noi toti avem nevoie de ajutor la un moment dat si orice situatie poate fi depasita mai usor impreuna. Folosind o voce ferma, luandu-l de mana, fara negocieri si discutii inutile, doar actiunea directa determina copilul sa intre in apa si la mare in valuri sau sa mearga descult prin iarba si pe nisipul plajei, etc. Rolul adultilor este sa faca fata situatiilor inspaimantatoare pentru copil, sa-i acorde acestuia ajutor neconditionat si sa se asigure ca fiecare impotrivire, pe rand, a devenit o sursa de bucurie pentru copil.
Sa recunoastem ca toti avem obiceiuri preferate, mancaruri si bauturi preferate si mai multe sau mai putine idei fixe. Spunem ca totul tine de personalitatea fiecaruia. In cazul persoanelor cu tulburare de spectru autist este obligatorie corectarea exagerarilor. Nu este acceptabil ca un copil in perioada de crestere sa manance doar mancare de culoarea alba: orez, lapte, peste. Pentru ca suntem la masa si a lua masa impreuna este un prilej de bucurie, merge foarte bine folosirea recompensei penru a obtine rezultatul scontat. In loc de orez cu peste copilul primeste in farfurie piure de cartofi cu carnati. Alaturi este paharul cu sucul preferat din care primeste dupa ce a gustat piureul cu carnati. Cantitatea de piure si carnati va creste progresv prin incurajarea verbala a copilului si recompensandu-l material, respectiv, cu sucul preferat. Un copil trebuie sa se alimenteze corect. Dupa un consum exclusiv de orez se acutizeaza constipatia cronica specifica copilului cu autism si lucrurile merg din rau in mai rau.
Cred ca in toate culturile alimentatia buna este considerata cheia succesului pentru o sanatate buna. Pedepsirea unui copil pentru ca refuza sa manance nu mai este acceptata astazi, adica, el nu mai este obligat sa guste din toate felurile de mancare de pe masa, ca odinioara. Se accepta ca un copil cu autism poate manca ceea ce ii place si va invata, intr-un timp mai scurt sau mai lung, sa manance tot mai multe feluri de mancare. Modificarea pozitiva a comportamentului nedorit al copilului merge bine pe principiul urmator : prima data mancam ceea ce nu ne place si apoi ceea ce ne place. Procedand in acest fel copilul este responsabilizat. Daca vrea ceva placut va face pentru inceput ceva neplacut. Cel mai important este faptul ca el si-a rezolvat singur problema, in acest caz, de alimentatie. Acelasi principiu se poate extrapola si la alte activitati. Daca cineva nu vrea sa se implice intr-o actiune este o decizie proprie, este o alegere personala de neimplicare, este un risc asumat pentru ca nu va urma nici activitatea placuta generatoare de bucurie. Si pentru ca a preveni este mai usor decat a trata este recomandat ca lucrurile sa fie foarte clare inainte ca persoana cu autism sa apuce sa spuna „NU”. Ganditi-va ca, de fapt, acest „NU” este neadevarat. Nu poti sti daca iti place sau nu ceva daca nu l-ai cunoscut niciodata sau nu l-ai incercat niciodata sau pur si simplu nu stii nimic despre acel ceva sau cineva.
A dormi singur este o problema de identitate serioasa pentru un copil cu autism. El vrea sa doarma tinandu-si mama in brate si daca se poate si in patul matrimonial. Acest fapt trebuie sa inceteze! Progresiv, mama incepe indepartarea de copil. Bratul mamei migreaza pe umarul copilului, apoi doarme pur si simplu langa el, fara sa il atinga. Ulterior, mama doarme pe o saltea asezata langa patul copilului. Incet-incet salteaua si mama se indeparteaza de pat si se apropie de usa. In timp, copilul va dormi in camera sa, in patul sau si singur. Exista si posibilitatea schimbarilor rapide si radicale. Acest mod de a lucra este abordabil numai daca parintii pot face fata plansetelor, strigatelor si revoltelor copilului. Nu este usor pentru nimeni, dar parintii au intotdeauna dreptate si respectam punctul lor de vedere!!! Parintii invata, progresiv, cum gandeste copilul lor. Pe de alta parte, fiecare problema are o strategie proprie de rezolvare. Prima ipoteza nu este valabila intotdeauna si trebuie creata o alta. Este nevoie de multa rabdare si vointa din partea parintilor pentru a prelua controlul.
Nu in ultimul rand, vom vorbi despre un adevar universal. Toti oamenii au nevoie de un spatiu al lor, de un teritoriu propriu. Copiii cu autism, spre deosebire de ceilalti, nu-si pot crea un spatiu propriu fara ajutor si nici nu pot sa identifice teritoriul altora. Ei nu pot face legatura, nu pot stabili granita intre „eu” si „al meu” in relatia cu „tu” si „al tau”. Acest fapt duce la haos, la o dezordine greu de acceptat pentru persoanele cu autism. O metoda buna pentru organizarea persoanelor cu tulburare de spectru autist este structurarea spatiului si a timpului. Daca dumneavoastra tratati obiectele personale ale copilului cu autism ca si cand acestea ar fi un bun al tuturor, in loc de a respecta cu strictete ceea ce ii apartine doar lui, nu poate fi vorba de ajutor pentru dobandirea EU-lui acestuia. Nu este totul in comun! Fiecare familie isi rezolva problemele de teritoriu in mod propriu dar pentru cineva cu autism trebuie obligatoriu sa existe limite si rutine pentru a putea functiona. Persoanele cu tulburare de spectru autist trebuie sa invete cunoasterea de SINE atat pentru confortul propriu cat si pentru al celor din jur. Copiii cu autism sunt educabili!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

vizitatori
vizitatori siringa