URGENTE - 0745 11 66 40

Program de Lucru : Luni - Vineri intre 07.00 - 18.00
  Contact : 0232 270 224

autism-in-toddlers

TULBURAREA DE SPECTRU AUTIST- COPIII CU AUTISM SUNT EDUCABILI- 1. COMUNICAREA

Comunicarea este esentiala pentru dezvoltarea experientelor si cunostintelor oamenilor. Pentru persoanele cu tulburare de spectru autist cea mai mare problema este comunicarea. Baza pentru colaborarea inter-umana este defectuoasa pentru acestea si informatiile circula cu dificultate in ambele sensuri. Exista comunicarea verbala si nonverbala. Componenta verbala a comunicarii reprezinta cam o zecime din convorbirile pe care noi le avem unii cu altii. Marea majoritate, nouazeci la suta, din ceea ce noi transmitem catre ceilalti se realizeaza prin gesturi, mimica, intonatie, etc, ceea ce reprezinta comunicarea nonverbala. Persoanele cu tulburare de spectru autist nu pot interpreta in totalitate aceste forme de comunicare, atat verbala cat si nonverbala. Multe persoane cu tulburare de spectru autist vorbesc, dar comunicarea nonverbala, cele nouazeci la suta din procente, este aproape imposibil de interpretat si atunci nu se poate nici imita si nici dezvolta raspunsul adecvat.



Vorbirea-ecou poate complica si mai mult lucrurile pentru ca ea traduce faptul ca persoanele cu tulburare de spectru autist si ecolalie nu inteleg continutul cuvantului. Ele isi folosesc memoria mecanica si cei din jur cred ca inteleg cuvintele mai bine decat o fac in realitate. Cand un copil incepe sa vorbeasca vorbirea ecou este normala pentru ca imitarea este o parte importanta in procesul de invatare a limbii materne. Dar, capacitatea de a imita este absenta sau grav perturbata la persoanele cu autism si pentru ei totul se reduce la a repeta niste cuvite lipsite de continut. In acest caz dialogul este absent. Persoana cu autism nu este inteleasa de anturaj si aceasta pe buna dreptate, pentru ca ea, de fapt, nu intelege limba ci doar o vorbeste. ”Eu vreau sa am un prieten”sau ”Eu vreau sa ma casatoresc” nu trebuie interpretat de societate ca atare. Cel mai adesea, subiectii cu tulburare de spectru autist nu inteleg sensul cuvintelor si daca ne gandim ca ei sunt neinteresati de alti copii si adulti, vom intelege ca nici prietenul si nici casatoria nu reprezinta nimic pentru ei. Practic, ei vorbesc dar nu exista nimic in spatele cuvintelor. De multe ori parintii relateaza: ”Copilul meu nu aude niciodata ce-i spun, desi testele pentru auz si vaz au fost intotdeauna normale”. Persoanele cu tulburare de spectru autist nu inteleg sensul propozitiei si prin urmare nu pot raspunde adecvat. Este ca si cum noua ni s-ar vorbi intr-o limba straina, din care recunoastem doar cateva cuvinte, dar conversatia nu are nici un sens. Nu este vorba despre un auz slab ci despre o intelegere deficitara a conversatiei. Nu este vorba despre un copil care nu vrea sa vorbeasca cu noi ci despre un copil care nu intelege ceea ce i se spune. NOI nu suntem suficient de clari pentru el!



Persoanele cu tulburare de spectru autist nu au o minte distributiva. Ele nu sunt capabile sa primeasca mai multe informatii in acelasi timp, ceea ce ingreuneaza si mai mult interpretarea informatiei. Ele pot, de asemenea, sa inteleaga aproape toate cuvintele corect, dar nu pot intelege contextul si nici metaforele atat de des folosite de noi toti in vorbirea curenta. ”Astazi sarim peste pauza de cafea.” inseamna pentru persoana cu tulburare de specru autist ca sarim efectiv peste ceasca de cafea. Nu vom spune niciodata unei persoane cu tulburare de spectru autist : ”Da-mi mana.” si nici ”Arunca un ochi peste desenul acesta.” Mai mult decat atat, este inutil sa adresam cuvantul unei persoane cu tulburare de spectru autist atunci cand aceasta asculta muzica sau sunetul masinei de tuns iarba sau al aspiratorului pentru ca aceasta nu-si poate comuta atentia de la un sunet la altul.



Pentru ca cea mai mare parte din comunicare este nonverbala- 90%- aceasta este hotaratoare pentru a intelege continutul unui mesaj, prin interpretarea corecta a semnalelor corporale: fruntea incruntata, zambetul, o anumita miscare a mainilor. Persoanele cu autism nu pot interpreta toate aceste informatii. Daca ii aratam subiectului nostru o fotografie cu un copil care plange si il rugam sa descrie ce vede, el poate raspunde: ”Copilul are ochii albastri.” sau ”Copilul are camasa albastra.” sau orice alt detaliu din fotografie. Atentie ! Daca il vom invata pe copil ca lacrimile inseamna tristete, DOAR lacrimile vor insemna tristete si nu va putea exista pe viitor tristete fara lacrimi. Intensitatea vocii, accentuarea unor cuvinte in fraza, pauze inaintea unor cuvinte din fraza, intonatia nu pot fi interpretate de persoanele cu tulburare de spectru autist. Vorbirea lor este in general monotona si cred ca si noi trebuie sa ne adresam lor cat mai putin modulat. Este un gest simplu si ii ajutam sa inteleaga mai bine o conversatie.



Marea majoritate a persoanelor cu tulburare de spectru autist au probleme mari cu generalizarea. Acest fapt s-ar putea traduce astfel: o propozitie care se spune pentru prima data intr-un anumit mod, trebuie sa fie repetata exact la fel pentru ca sa functioneze si in alt mediu. Am u n exemplu cu un copil care a fost invatat sa recunoasca propozitia:” Numara pana la 10!” si el putea sa numere cu succes. In momentul in care l-am intrebat altfel:” Vrei sa numeri pana la 10?” nu am primit nici un raspuns pentru ca el nu a inteles ce i-am cerut, desi stia foarte bine sa numere pana la 10. Alta data i-am cerut unui copil sa deseneze ”un mos” pentru ca stiam ca o poate face. El nu a inteles, deci nu a desenat, pentru ca pana atunci ii cerusem sa deseneze un om. Am putea spune foarte bine ca persoanele cu tulburare de spectru autist” nu vad padurea din cauza copacilor”. Ei observa doar detaliile. Intr-o fotografie in care se vede o strada cu mai multe case ei vad un acoperis rosu sau o casa la care nu se vede usa sau cine stie ce alt detaliu pe care noi, ceilalti, nici macar nu il observam. Noi vedem intregul, vedem o fotografie cu o strada cu mai multe case.

Vom continua sa ne imbunatatim comunicarea cu persoanele cu tulburare de spectru autist.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

vizitatori
vizitatori siringa