URGENTE - 0745 11 66 40

Program de Lucru : Luni - Vineri intre 07.00 - 18.00
  Contact : 0232 270 224

Toate postarile din categorie: Specialitati medicale

Concentrated boy putting colorful coins in order during developing game with his mother sitting at the table indoors

TULBURAREA DE SPECTRU AUTIST- COPIII CU AUTISM SUNT EDUCABILI – CAPACITATEA COGNITIVA

Am inceput articolele despre persoanele cu tulburare de spectru autist cu motto-ul „Copiii cu autism sunt educabili!” pentru a releva fundamentul conduitei terapeutice, respectiv terapiile educationale. Persoanele cu tulburare de spectru autist au capacitatea de a invata, pot accede la cunoastere dar mecanismele prin care acestia isi dobandesc cunostintele sunt diferite. Gandirea, invatarea, memorizarea sun ceea ce, in mod obisnuit, numim cognoscibilitate (a cunoaste). Toate persoanele cu tulburare de spectru autist, chiar si cele cu inteligenta in limite normale sau supradotati, au dificultati cognitive. Lor le lipseste imaginatia, sunt egocentrici, inflexibili si lipsiti de empatie, prin definitie.

Sa incepem cu perceptia, cu inregistrarea informatiilor prin organele noastre de simt. Toate persoanele cu autism au tulburari de perceptie. De exemplu, hiposensibilitate sau hipersensibilitate auditiva. Va reamintesc persoanele cu autism care la zgomote mai puternice pun mainile la urechi sau declanseaza  crize de furie la sunetul aspiratorului, al masinii de tuns iarba sau atunci cand se afla in spatii aglomerate si zgomotoase (gari, aeroporturi, mari magazine). In ceea ce priveste vazul, ei vad detaliile dar nu informatiile pe care le obtinem noi atunci cand privim in jurul nostru. Am mai vorbit noi despre a nu vedea padurea din cauza copacilor. Ne reamintim si despre copiii cu autism si hiperestezie cutanata care refuza sa se imbrace daca haina are eticheta. Acestora,  eticheta le produce o durere reala, pe cand noi ceilalti, cel mai adesea, nici nu suntem constienti de prezeta ei.  Sunt multe alte exemple despre dificultatile de perceptie la persoanele cu autism. Parintii, specialistii si mai ales adultii cu sindrom Aspergher au relatat despre dificultatile cotidiene datorate unei perceptii perturbate.

Pentru copiii cu autism indreptarea atentiei spre ceea ce este important nu se realizeaza spontan. Ei trebuiesc invatati ca este mai important sa asculte ceea ce le spune o persoana dintr-o camera, decat sa asculte muzica din fundal sau zgomotele cauzate de traficul de pe strada. Sa indreptam atentia copilului spre ceea ce dorim noi poate insemna sa-i directionam corpul sau mainile spre lucrul la care trebuie sa fie atent sau sa-i oferim un indicator vizual. Un pachet gol de biscuiti poate ajuta copilul sa puna in cos, la magazin, biscuitii preferati, dupa ce au fost identificati pe raft. Ajutorul modelelor vizuale trebuie avut permanent in atentie atunci cand este vorba de terapii educationale. O alta activitate cotidiana care trebuie invatata de toata lumea este imbracatul – dezbracatul. Dezbracatul este ceva mai usor dar imbracatul este o problema, cel mai adesea. Multi parinti sunt preocupati de faptul ca fiul sau fiica lor  se invarteste fara rost in jurul hainelor si nu reuseste sa se imbrace. Daca asezarea hainelor in ordinea imbracarii nu a dat rezultat, ca mai sus, sau daca dupa fiecare articol imbracat copilul are nevoie sa auda:” Ia-ti haina!, Ia-ti fularul!, Ia-ti caciula!” inseamna ca lucrurile nu sunt clare. Ii rog pe parinti sa faca „un pas in lateral”  si sa clarifice lucrurile prin imagini care sa arate copilului ordinea imbracarii hainelor, chiar daca acesta intelege cuvintele vorbite. Obiectivul este dobandirea autonomiei maxime pentru activitatea cotidiana de imbracare si pentru dobandirea acesteia nu exista limita de timp, chit daca recomandarea este pentru interventia precoce.

Dupa ce am amintit tulburarile de perceptie la persoanele cu autism, putem continua cu  tulburarile de invatare si gandire. Stim ca le este greu sa inteleaga contextul si sa faca conexiuni. Pentru ca nu pot generaliza se pierd in detalii iar gandirea lor este concreta. Nu pot intelege ca si ceea ce nu se vede, tot exista. Antrenamentul pentru dobandirea capacitatii de a generaliza se poate face concomitent cu imbunatatirea perceptiei. Daca un copil a invatat sa numere pana la 5 la gradinita, el trebuie invatat sa numere pana la 5 si acasa si in parc si oriunde altundeva. El trebuie sa inteleaga ca 1, 2, 3, 4, 5, este valabil si atunci cand obiectul concret, din mediul inconjurator, nu este vizibil (5 mere sau 5 creioane sau 5 case etc). La fel stau lucrurile si cand trebuie sa te dezbraci de palton, atunci cand intri in casa, oricare ar fi casa in care intri. Spalatul pe dinti trebuie sa aiba loc si in baia de acasa  dar si in orice alta baie, atunci cand nu dormi acasa. Si a invata despre context este posibil. De unde vine laptele din cana se poate afla invatand despre ferma de animale, despre fabrica de lapte, despre magazinul de unde se cumpara laptele. Faptul ca masa este un cerc, fereastra este un dreptunghi, stafidele au fost struguri, pestii din conserva au inotat in mare, toate acestea reprezinta conexiuni care dau continut, siguranta si cresc interesul copilului cu autism.

Este nevoie de un timp suficient pentru ca o persoana cu autism sa deprinda cat mai multe cunostinte cu putinta, intotdeauna mai mult decat au nevoie ceilalti copii. Capacitatea intelectuala variaza de la un om la altul si la fel stau lucrurile si in cazul oamenilor cu autism. Adevarat este si ca persoanele cu tulburare de spectru autist si deficienta mentala depasesc media din populatia obisnuita. Familia si specialistii trebuie sa aiba asteptari realiste de la o persoana cu tulburare de spectru autist. Daca un copil nu reuseste sa invete calculul matematic dincolo de adunarea pana la 10 intr-un an de zile,  trebuie facut ” un pas in spate” cu  progresul calculelor matematice si accentul sa se mute pe dobandirea unor cunostinte obligatorii pentru viata cotidiana. Pentru dobandirea autonomiei in viata de zi cu zi nu este niciodata prea tarziu!

Este foarte bine de stiut ca persoanele cu autism sunt educabile iar familia si autoritatile trebuiesc sa gaseasca impreuna forma de scolarizare care li se potriveste cel mai bine. Invatamant obisnuit, cu sau fara persoana de sprijin (asitent personal) sau invatamant special este o alegere exclusiv individuala. Pentru copiii cu o dotare intelectuala buna nu mi-am facut niciodata probleme pentru parcurgere cu succes si mare succes a programei scolare. La scoala, cea mai mere problema pentru ei sunt recreatiile, pe timpul carora nu stiu cu ce sa-si umple timpul, la care se pot adauga orele mai relaxate, deci insuficient de bine structurate, cum ar fi orele de educatie fizica din sala de sport sau chiar servirea mesei in sala de mese. Schimbarile sunt greu de suportat pentru persoanele cu tulburare de spectru autist. Le putem respecta inflexibilitatea permitandu-le sa ramana in clasa pe timpul recreatiilor sau pot merge la biblioteca sa citeasca o carte sau pot asculta muzica in camera de auditii. Pentru o perioada de timp, copilul cu autism poate lua masa singur si progresiv, sa fie invatat despre bucuria de a lua masa impreuna. Trebuie respectata dorinta unei persoane cu tulburare de spectru autist de a fi, la un moment dat, singura. Daca pentru noi poate parea cel putin o impolitete faptul de a ramane singuri intr-un grup social, pentru ei, sa fie lasati singuri este o dovada de respect din partea noastra.

Cunoasterea problemelor de ordin cognitiv ale persoanelor cu tulburare de spectru autist nu poate da roade in afara unei colaborari stranse intre parinti, specialisti, autoritati. Am vorbit despre structurarea spatiului si timpului si despre ajutorul modelelor vizuale in terapiile eductionale pentru persoanele cu autism dar de data aceasta vreau sa va adresez o rugaminte. Tineti jurnale, faceti fotografii, filme video care sa inregistreze  nu doar esecurile ci si progresele inregistrate de persoanele cu autism de-a lungul vietii. Adultii si adolescentii cu care ma intalnesc in prezent ma roaga invariabil sa le povestesc despre cum erau ei cand eu i-am cunoscut: copii mici, apoi copii la gradinita, apoi scolari si studenti . Este o dovada de iubire si respect sa le vorbim despre trecut si un ajutor pentru prezent si planuirea viitorului. Copiii cu autism sunt educabili!

Citeste mai mult
10

TULBURAREA DE SPECTRU AUTIST-COPIII CU AUTISM SUNT EDUCABILI – DESPRE REGULILE SOCIALE

Pentru persoanele  cu tulburare de spectru autist este imposibil sa-si creeze obisnuinte sociale din proprie initiativa. Este o notiune definitorie a tulburarii. Ei nu pot imita: cum ceilalti oameni se saluta, spun multumesc, se ajuta unii pe altii atunci cand pun masa sau strang masa, cum oamenii vorbesc unii cu altii cand se plimba sau sunt impreuna la cumparaturi. Asta nu inseamna ca ei trebuie sa se afle”in afara”celorlalti. Terapiile educationale au drept scop tocmai cresterea si dezvoltarea persoanelor cu tulburare de spectru autist impreuna cu ceilalti oameni si deci ei trebuie sa INVETE regulile sociale. Nimeni nu poate schimba societatea pentru ca aceasta sa tina cont de persoanele cu tulburare de spectrul autist, dar pentru ca persoanele cu tulburare de spectrul autist sunt EDUCABILE, noi trebuie sa-i ajutam prin terapiile educationale specifice sa-si insuseasca normele sociale fara de care nu vor fi admisi in societate.

Nu exista nici un paragraf in literatura de specialitate care sa nu recunoasca importanta interventiei precoce asupra persoanelor cu tulburare de spectrul autist si cu cat viata lor este traita mai aproape de normal cu atat va fi mai usor pentru toata lumea. De exemplu, un copil cu tulburare de spectru autist a invatat sa salute respectuos atunci cand vin musafiri in vizita, dar odata ritualul salutului terminat, subiectul nostru, spre neplacerea tuturor, incepe sa rada ciudat, sau se tavaleste pe podea sau isi declanseaza automatismul de leganare a capului, mainilor, trunchiului, etc. Cel mai adesea parintii se adreseaza medicului cand comportamentul social al copilului lor este bizar pentru ceilalti. Ce isi doresc ei? Copilul sa nu mai faca ”asa”! si urmeaza descrierea comportamentului inacceptabil din punct de vedere social.

Este relatat ceea ce se vede, respectiv varful aisbergului. Impreuna cu familia se construieste o ipoteza, adica de ce presupunem ca a reactionat copilul ’’asa’’, care este partea nevazuta a aisbergului? O ipoteza ar putea fi ca subiectul nostru, dupa salutul de la inceputul vizitei NU MAI STIE CE SA FACA. In concluzie, trebuie invatat sa faca ceva potrivit  in imprejurarea sociala data. De exemplu, poate sa ia un album cu fotografii in care este present subiectul insusi in diferite ipostaze deja cunoscute si mai mult decat atat  fotografiile pot fi aratate si musafirilor. Mentinem ipoteza ca subiectul nu stie ce sa faca dupa ceremonia de salut si atunci el poate fi invatat sa spuna: ’’Pot sa merg sa ma joc?’’ si linstit sa ii lase pe oaspeti si sa mearga in camera sa unde poate desfasura activitati cunoscute si agreabile. Linistea in familie este instaurata cand totul functioneaza bine si fiecare isi traieste propria viata. Toti avem nevoie sa fim bucurosi!

Un alt ‘’varf al aisbergului’’  care duce la o mare adresabilitate catre medic este in legatura cu imposibilitatea unor personae cu tulburare de spectrul autist ’’de a  pastra distanta’’. Ei nu pot face diferenta dintre a cunoaste bine pe cineva si un om abia intalnit. Faptul ca sunt alte reguli sociale pentru membrii familiei si o persoana necunoscuta anterior si intalnita pentru prima oara in lift este imposibil de perceput de persoana cu autism, dar poate fi invatata.

Un alt comportament nedorit este sa bei din paharul altora, prieteni sau membri ai familiei. Persoanele cu tulburare de spectrul autist nu au simtul proprietatii, ei nu pot sa faca deosebirea dintre ce-i al lor si ce-i al altora si atunci un comportament adecvat poate fi invatat. Copilul cu autism va avea vase (cana, pahar, farfurie) diferite de ale celorlalti. Acum lucrurile au devenit mai clare pentru ca paharul personal al copilului are alta culoare. S-ar putea ca urmatorul pas necesar sa fie alegerea unui loc la masa de unde copilul sa nu poata ajunge la paharul, cana, prajiturile celorlalti. Repetarea exercitiului duce la invatarea unui comportament adecvat la masa si dezobisnuirea de comportamentul negativ si nedorit. Persoanele cu tulburare de spectru autist trebuie sa traiasca aceeasi bucurie pe care o traim cu totii cand mancam impreuna!

Citeste mai mult
Pediatru cu un bebe cu stetoscop

Bine ati venit pe noul nostru site!

Iata-ne in casa noua! este adevarat, este casa noastra virtuala, insa este noua si avem cu ce ne mindri. Veti gasi pe noul site module care nu au mai fost prezente in site-ul anterior, toate functionale si speram noi, de mare ajutor. Acum avem un site mai suplu, mai modern, mai frumos, conceput astfel incit sa sa ne faca tuturor viata mai usoara. Veti mai gasi aici articole medicale semnate de catre medicii nostri sau alti medici cu care colaboram. Ca si noutate absoluta, marcam aici serviciul Medic Online, un serviciu de consultatii online pentru oricine dispune de o legatura la internet, si are la indemina un smartphone, un laptop sau o tableta, mai multe amanunte gasiti pe pagina dedicata.

Va dorim navigare placuta!

Citeste mai mult
vizitatori
vizitatori siringa